Από την αρχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού μέχρι και σήμερα, οι διοργανωτές αγώνων-ομοσπονδίες ανα τον κόσμο, έθεταν περιορισμούς και κανόνες ασφαλείας, προκείμενου να εξασφαλίσουν την ασφάλεια τόσο των οδηγών όσο και των θεατών…
Από την άλλη πλευρά οι μηχανικοί ανέκαθεν προσπαθούσαν να βρουν “παραθυράκια” σε αυτούς τους κανονισμούς, προκειμένου να παραμένουν ανταγωνιστικοί και να πρωταγωνιστούν στο βάθρο…
Ας δούμε λοιπόν 10 περιπτώσεις που τα αγωνιστικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν τα όρια και αποκλείστηκαν από πρωταθλήματα και πίστες!
- Chapparal 2J
Το Chapparal 2J κατασκευάστηκε το 1970 στην Αμερική με σκοπό να τρέξει στο πρωτάθλημα Can-Am και εκτός από έναν V8 απόδοσης 680 ίππων, φορούσε και έναν δεύτερο κινητήρα απο snowmobile ο οποίος έδινε κίνηση σε 2 ανεμιστήρες που βρίσκονταν στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου! Η υποπίεση που δημιουργούσαν αυτοί οι ανεμιστήρες στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου το κρατούσαν σταθερό δίνοντας μεγάλο πλεονέκτημα στις στροφές! Τελικά το Chapparal αποκλείστηκε την ίδια χρονιά μετά απο ένσταση της McLaren και άλλων ανταγωνιστών όταν η SCCA απαγόρευσε την χρήση αυτής της τεχνολογίας.
2. Toyota Celica GT4 ST205
Το γνωστό celica gt4 κατασκευάστηκε το 1994 με σκοπό να χαρίσει στην ομάδα της Toyota το πρωτάθλημα WRC. Το ίδιο χρονικό διάστημα η FIA τρομοκρατημένη απο τα ατυχήματα του GroupB εισάγει νέους κανονισμούς οι οποίοι περιορίζουν την μέγιστη ιπποδύναμη των αυτοκινήτων αναγκάζοντας του μηχανικούς να προσθέσουν ένα είδους “πνίχτη” στην εισαγωγή των τούρμπο ο οποίος μείωνε τον εισερχόμενο αέρα κατά 25%… Οι μηχανικοί της Toyota όμως είχαν άλλη άποψη και δημιούργησαν έναν μηχανισμό ο οποίος όταν το αυτοκίνητο βρίσκονταν σε κίνηση μετακινούσε αυτόν τον “πνίχτη” και επέτρεπε στον κινητήρα να λειτουργεί στο 100% δίνοντας του μία αύξηση ιπποδύναμης 50 επιπλέον ίππων σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Αν και αρχικά κανείς δεν κατάλαβε την παρατυπία και το αυτοκίνητο πέρασε τους τεχνικούς ελέγχους και αγωνίστηκε, τελικά κάποια στιγμή η FIA αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και μετά από εξονυχιστικό έλεγχο απέκλεισε την ομάδα της Toyota για 2 χρόνια(1995-1996) από το πρωτάθλημα!
3. F1 Williams FW14
Η FW14 πρωταγωνίστησε στη F1 το 1991 κερδίζοντας το πρωτάθλημα κατασκευαστών και το 1992 το πρωτάθλημα οδηγών! Ουσιαστικά η FW14 επί 2 χρόνια ήταν πολύ μπροστά απο τον ανταγωνισμό καθώς ο συνδυασμός του V10-3,5L απόδοσης 760 ίππων και το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της williams έδειχναν να είναι τεχνολογικά ανώτερα των υπολοίπων ομάδων! Αυτό όμως που πραγματικά έκανε την διαφορά ήταν η ενεργή ανάρτηση που χρησιμοποιούσε το συγκεκριμένο μοντέλο, τεχνολογία που πρώτη φορά εμφανίζονταν στην F1. Η FIA βλέποντας ότι πολλές από τις υπόλοιπες ομάδες αδυνατούσαν να καλύψουν το κόστος εξέλιξης μίας ενεργής ανάρτησης και ανησυχώντας για τις πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες που αναπτύσσονταν στις στροφές λόγω της επιπλέον πρόσφυσης που πρόσφερε η τεχνολογία αυτή, αποφάσισε να απαγορεύσει την χρήση της ενεργής ανάρτησης το 1994, αφήνοντας την FW14 εκτός αγώνων!
4. Lotus 56
H Lotus 56 κατασκευάστηκε το 1968 αποκλειστικά για να τρέξει στο Indy500 και σόκαρε τους πάντες καθώς ήταν ένα αγωνιστικό που για την εποχή του χρησιμοποιούσε ασύλληπτη τεχνολογία! Ο κινητήρας που τοποθετήθηκε ήταν ένας κινητήρας jet της Pratt and Whitney απόδοσης 500 ίππων και σαν να μην έφτανε αυτό οι μηχανικοί φρόντισαν να στείλουν την ισχύ του και στους 4 τροχούς! Παρ’όλα αυτά καμία απο τις τρεις Lotus56 που έτρεξαν στο Indy500 του ’68 δεν κατάφεραν να τερματίσουν καθώς εγκατέλειψαν και οι τρεις, η μία απο έξοδο και οι άλλες δύο απο μηχανική βλάβη. Τελικά μετά το τέλος του αγώνα απαγορεύτηκε η χρήση κινητήρων jet και η τετρακίνηση στο indy500 στερώντας από την lotus την ευκαιρία να ξανατρέξει με αυτό το αυτοκίνητο.
5.Brabham BT64B
8 χρόνια μετά το Chapparal 2J, ο Gordon Murry, σχεδιαστής-μηχανικός της Brabham επαναφέρει το κόλπο του ανεμιστήρα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου με σκοπό να μπορέσει η ομάδα του να αντιμετωπίσει τις Lotus οι οποίες το 1978 με ένα πολύ καλό αεροδυναμικό πακέτο πρωταγωνιστούν στην F1. Ο ανεμιστήρας σε αυτή την εφαρμογή κινείται απο το κιβώτιο ταχυτήτων και εκτός του ότι βοηθάει στην ψύξη του κινητήρα, προσφέρει στο αυτοκίνητο τεράστιο ποσοστό κάθετης δύναμης, αρκετό για να διαλύσει τον ανταγωνισμό και να περάσει με άνεση μπροστά από τις Lotus… Μετά από τον μοναδικό αγώνα στον οποίο συμμετείχε και νίκησε με διαφορά 34 δευτερολέπτων, αποκλείστηκε καθώς η τεχνολογία αυτή ήταν ήδη απαγορευμένη και κανείς δεν πίστεψε ότι o ανεμιστήρας
χρησίμευε μόνο στην ψύξη του κινητήρα!
Θα ακολουθήσει και το Part 2…